Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Aktuality > Nemocniční ombudsmani z Česka, Slovenska a Polska si poprvé vyměňovali zkušenosti

Nemocniční ombudsmani z Česka, Slovenska a Polska si poprvé vyměňovali zkušenosti



Při poskytování zdravotní péče dochází k častým konfliktům mezi pacienty a zdravotníky. Ty se snaží jako mediátoři řešit nemocniční ombudsmani. Zhruba třicet z nich se sešlo 20. 10. a 21.10 2022, v Horní Lomné, aby si v diskusním panelu vyměňovali nabyté zkušenosti. 
 
Ombudsmani, kteří řeší stížnosti pacientů na péči poskytovanou ve zdravotnických zařízeních, se v těchto dnech sešli na pracovním jednání v Beskydech. Hostitelem a organizátorem pracovního setkání byla tentokrát krajská Nemocnice Třinec a hlavním organizátorem byla Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR z.s. Na pořadu jednání první den byla hlavním bodem především Problematika stížností na poskytovatele zdravotní péče, práce ombudsmana ve zdravotnictví v České republice, v Polsku, na Slovensku a v Belgii. K tomuto bodu hovořili o svých zkušenostech JUDr. Vladimíra Dvořáková, nemocniční ombudsman z FN MOTOL. Mgr. Danuta Zwierz, specialista jakosti a práv pacientů ze Slezské nemocnice v polském Těšíně informovala o situaci v Polsku. Jak to vypadá na Slovensku, se účastnící dozvěděli od PhDr. Mgr. Janky Lipničanové, nemocniční ombudsmanky a mediátorky z Vojenské nemocnice SNP Ružomberok. Následně pohled na práci ombudsmana ve zdravotnictví v Belgii a Izraeli doplnil velmi zajímavými informacemi náměstek ministra zdravotnictví Bc. Josef Pavlovic. 
    
Druhý den setkání následovala další témata, například Postavení nemocničního ombudsmana v systému zdravotnictví a práce ministerstva na jeho zakotvení z pohledu legislativy, které přednesla Mgr. Šárka Liolia z MZČR. Dalším bodem byla přednáška Mgr. Michaely Přetákové z odboru pro zdravotnictví Kanceláře veřejného ochránce práv České republiky s názvem Aktuality a poznatky veřejného ochránce práv v oblasti zdravotnictví - pořizování nahrávek pacienty. Celé setkání zakončil dvojblok s názvem Konflikty zdravotník - pacient, nežádoucí události – útoky na zdravotníky a možnosti jejich fyzické i právní obrany a ochrany, který přednesli Petr Ballek, nemocniční ombudsman z Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov, který je zároveň předsedou asociace a Ing. Václav Polok, nemocniční ombudsman Nemocnice Třinec p.o. . 
Setkání se účastnili také zástupci odboru zdravotnictví Kraje Vysočina a Středočeského kraje. Všichni účastníci vysoce ocenili jeho velký přínos, a především výměnu zkušeností a také projevili zájem i nadále v těchto konferencích na mezinárodní úrovni pokračovat.  
 
Václav Polok, nemocniční ombudsman, Nemocnice Třinec: “Jedná se v pořadí už o druhé letošní celostátní setkání nemocničních ombudsmanů v rámci České republiky. Úkolem je vyměnit si zkušenosti, absolvovat nové poznatky z nových situací, nových řešení. Speciálně toto setkání je výjimečné v tom, že máme poprvé možnost se seznámit s našimi kolegy ze Slovenska a Polska a takto si vyměnit vlastní zkušenosti s řešením jejich problémů, nebo vyřizováním stížností a další práce s našimi pacienty a zdravotníky.”
 
Petr Ballek, předseda Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR: “Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví České republiky vznikla v roce 2019 a od té doby napříč celou republikou se scházíme a nejenom takzvaní nemocniční ombudsmani a ale všichni pracovníci, kteří řeší stížnostní agendu. To znamená, pokud klient, rodina pacienta není spokojená s poskytovatelem zdravotní služby, tak se může na nás obrátit a následně řešíme tu stížnost, nebo pomůžeme v komunikaci. Často fungujeme jako mediátoři, kolikrát přímo na místě vyhraněnou situaci zklidníme a najdeme řešení.”
 
Bohaté zkušenosti z práce ombudsmana má Vladimíra Dvořáková z FN v pražském Motole.
Vladimíra Dvořáková, nemocniční ombudsman, FN Motol: “Agenda, se kterou se na nás pacienti a další osoby, například příbuzní pacientů, obracejí, je velice pestrá. Stane se tak v momentě, kdy se pacienti domnívají, že jejich práva byla porušena nebo ohrožena a žádají nápravu, žádají pochopení, žádají vysvětlení a mým cílem je, aby se tak stalo, aby byl spokojen. Ne ve smyslu toho, že má vždy má pravdu, ale aby mu bylo vysvětleno, proč třeba jeho názor byl opačný než názor nemocnice. Čili najít řešení, které bude přijatelné pro obě strany a obě strany ho přijmou.”
 
Závěrem lze říci, jak se ombudsmani shodují, bez jejich pomoci by řada sporů mezi pacienty a nemocnicemi končila zbytečně u soudů s nejistým výsledkem a jejich úloha v systému zdravotnictví je tak nejen dnes, ale i do budoucna velmi důležitá. Toto také oceňuje Ministerstvo zdravotnictví ČR, což potvrdil svou účastí a příspěvkem i náměstek ministra zdravotnictví Bc. Josef Pavlovic.     
 
Petr Ballek, předseda Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR
 
Nemocniční ombudsmani si vyměňovali zkušenosti.
Nemocniční ombudsmani si vyměňovali zkušenosti.
Nemocniční ombudsmani si vyměňovali zkušenosti.
Nemocniční ombudsmani si vyměňovali zkušenosti.